Home
> Кнігі
> Non fiction
Беларускі тэатр на скрыжаванні лёсаў і эпох
38.00 BYN
Size: 170x240 mm
Weight: 940 g
×
Create new wish list:
Added to wish list. Display..
Removed from wish list
Purchase
The selected item is out of stock, please select a different item or combination
Description
Беларускі тэатр на скрыжаванні лёсаў і эпох: выбраныя тэатразнаўчыя і крытычныя артыкулы 1976–2020 гадоў / Вячаслаў Ракіцкі. — Мінск: А. М. Янушкевіч, 2021. — 522 с.

ISBN 978-985-7210-75-6.
Кніга вядомага беларускага крытыка і тэатразнаўца Вячаслава Ракіцкага гэта зборнік яго артыкулаў, у якіх занатаваны тэатральны працэс у Беларусі, пра-аналізаваны многія цікавыя мастацкія з'явы, уласцівыя нацыянальнай сцэне на мяжы ХХ і ХХІ стагоддзяў. Складзеныя ў храналагічным парадку рэцэнзіі, праблемныя артыкулы, творчыя партрэты майстроў сцэны даюць уяўленне пра шлях айчыннага тэатра ў найноўшай гісторыі Беларусі — у часы развітання з савецкай эпохай і з яе ідэйна-эстэтычнымі вымярэннямі да пошукаў сваёй нацыянальнай адметнасці, судакранання з еўрапейскім мастацкім кантэкстам пасля вяртання не-залежнасці краіны
ЗМЕСТ Разгарнуць
МАЯ ПАМЯЦЬ ПРА ТЭАТР. Прадмова
ТЭАТРАЛЬНЫ ПРАЦЭС: РЭЦЭНЗІІ, АГЛЯДЫ, БЛОГІ
НА СКРЫЖАВАННІ ЛЁСАЎ І ЭПОХ
«Раскіданае гняздо» Янкі Купалы. Беларускі дзяржаўны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
КАБ СТВАРЫЦЬ КАЗКУ
«Шукай ветру ў полі» У. Ліўшыца. Беларускі рэспубліканскі тэатр юнага гледача імя 50-годдзя камсамола Беларусі
УРОК У НЯДЗЕЛЮ
«Пойдзем у кіно?..» А. Алексіна. Беларускі рэспубліканскі тэатр юнага гледача імя 50-годдзя камсамола Беларусі
НЕПРИМИРИМОСТЬ
«Слон» А. Копкова. Гродненский областной драматический театр
ЯК ЖЫВЕШ, ЧАЛАВЕК?
Гастролі ў Мінску Беларускага дзяржаўнага акадэмічнага тэатра імя Якуба Коласа
ОДАРИТЬ ЖИЗНЬЮ
«Каса маре» И. Друце. Гродненский областной драматический театр
СЕЙБІТ РЭВАЛЮЦЫЙНЫХ ІДЭЙ
«Кастусь Каліноўскі» У. Караткевіча. Беларускі дзяржаўны акадэмічны тэатр імя Якуба Коласа
ЗАЗІРНУЦЬ У ДУШУ ЧАЛАВЕКА
«Гняздо глушца» В. Розава. Дзяржаўны рускі тэатр БССР імя М. Горкага
УДАЛЫЯ ДЭБЮТЫ
«Гняздо глушца» В. Розава. Магілёўскі абласны драматычны тэатр
МОЛАДЗЬ, МАСТАЦТВА. СУЧАСНАСЦЬ
Праблемы творчага росту маладых акцёраў і рэжысёраў
ВАКОЛ КАЗКІ, «Дзіцячы» сезон дарослых» мінскіх тэатраў
ДЭБЮТ ГАЛОЎНАГА РЭЖЫСЁРА
Візіт старой дамы» Ф. Дзюрэнмата. Магілёўскі абласны драматычны тэатр
ГОРЕЧЬ И ОПТИМИЗМ СОВРЕМЕННОЙ ТРАГЕДИИ
«Любовь, джаз и черт» Ю. Грушас. Могилёвский областной драматический театр
ПУТЬ НА СЦЕНУ. Дипломные спектакли в Белорусском государственном театрально-художественном институте
КОЛАСАЎЦЫ СЁННЯ. Гастролі Беларускага дзяржаўнага акадэмічнага тэатра імя Якуба Коласа ў Мінску
А Ў ЗАЛЕ ДЗЕЦІ. Сучасная беларуская драматургія для дзяцей і моладзі
ПРА КАШТОЎНАСЦІ ВЕЧНЫЯ І КАНКРЭТНЫЯ
«Шлях» А. Рэмез. Беларускі дзяржаўны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
НАТАТКІ ПРА ЖАНР
Да праблемы жанравай разнастайнасці сучаснай сцэны
УТВЕРЖДЕНИЕ ИДЕАЛОВ
«Гамлет» У. Шекспира. Государственный русский драматический театр БССР имени М. Горького
І ЗНОЎ НАДЗЕІ. Тэатральны сезон 1983-1984 гг.
СІМФОНІЯ НАРОДНАГА СУМЛЕННЯ
«Знак бяды» паводле В. Быкава. Дзяржаўны рускі драматычны тэатр БССР імя М. Горкага
ДАЧЫНЕННЕ
«Гэтыя незразумелыя старыя людзі» С. Алексіевіч. Дзяржаўны маладзёжны тэатр БССР
ПЕРАМЕННАЯ ВОБЛАЧНАСЦЬ НА ТЭАТРАЛЬНЫМ НЕБАСХІЛЕ. Тэатральны сезон 1986-1987 гг.
АД ПЫТАННЯЎ ДА ПРАБЛЕМ ВЯДУЦЬ КРЫТЫКА РАЗВАГІ НАД СПЕКТАКЛЯМІ ДЗІЦЯЧЫХ ТЭАТРАЎ
ЧАС МАЙСТРОЎ
«Майстры» А. Дударава паводле рамана «Майстар і Маргарыта» М. Булгакава. Дзяржаўны рускі драматычны тэатр БССР імя М. Горкага
ЯКІ БЫЎ ДЗЕНЬ?
«І быў дзень» («Звалка») А. Дударава. Дзяржаўны рускі драматычны тэатр БССР імя М. Горкага
ЦІ ПАТРЭБНЫ НАМ ТЭАТР ГІСТАРЫЧНАЙ ДРАМЫ?
ТЭАТРАЛЬНАЯ АЛЬТЭРНАТЫВА
Рэспубліканскі фестываль тэатраў-студый «Студыйныя каляды»
«ЦУРА!» Тэатр і «тэатральная справа»
ЛЯЛЬКІ СВЕТУ Ў ГОСЦІ ДА НАС. Першы міжнародны фестываль тэатраў лялек у Мінску
POST FACTUM
Адказ на адну публікацыю спадарыні Тамары Гаробчанка ў партыйнай газеце замест рэцэнзії на гастролі Тэатра імя Якуба Коласа ў Мінску і з надзеяй, што палемічнасць аўтара паспрабуюць зразумець таксама коласаўцы
ТУТЭЙШЫЯ ГЛЯДЗЯЦЬ «ТУТЭЙШЫХ»
«Тутэйшыя» Янкі Купалы. Беларускі дзяржаўны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ЦІ ЗНОЙДЗЕМ НОВЫ СЭНС? Тэатральны сезон 1990-1991 гг..
ЗНОЎ БУДЗЕМ ЖЫЦЬ ЦЯПЕР ПА-НОВАМУ? Напярэдадні з'езда Саюза тэатральных дзеячаў Беларусі
ПЕРШЫ КРОК НА «ВОЛЬНАЙ СЦЭНЕ»
«Ку-ку» М. Арахоўскага. Тэатр-лабараторыя нацыянальнай драматургії («Вольная сцэна»)
З ВЕРЫ ПАЎСТАЕ НАРОД
«Звон не малітва» І. Чыгрынава. Беларускі дзяржаўны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
УБАЧЫЛІ. Агляд драматычнага мастацтва Беларусі. Гомель, 1992 г.
МРОЖАК ДЛЯ БЕЛАРУСАЎ – НАЙАКТУАЛЬНЕЙШЫ АЎТАР, або Заўвагі агульнага характару з нагоды аднаго спектакля «Стрып-тыз» С. Мрожка.
Гродзенскі абласны тэатр лялек
ТЭАТР ЦУРАЕЦЦА ГЛЕДАЧА. Фрагмент адной кулуарнай размовы ў дні Другога міжнароднага фестывалю тэатраў лялек, запісанай на стужку дыктафона
МУЖЫК НЕ СТАНЕ ПАНАМ...
«Ідылія» В. Дуніна-Марцінкевіча. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ПРОМНІ НЕЎМІРУЧАЙ ЛЕГЕНДЫ
«Песня пра зубра» паводле М. Гусоўскага. Тэатр юнага гледача Рэспублікі Беларусь
НЕ «ТОНЬШЕ ПИСКА...»! Першы міжнародны фестываль монаспектакляў «Я»
КАЛІ «ЗОРАК» ЗАПАЛЬВАЮЦЬ... Рэспубліканскі фестываль майстроў тэатральнага мастацтва «Маладзечанская сакавіца-94»
ПАВАРОТ СОНЦА НА ВЯСНУ? Радасці і надзеі тэатральнай вясны 1994 года
ЭКСПЕРЫМЕНТ. ПСІХАЛАГІЧНЫ І МАСТАЦКІ
«Стваральніца цуду» У. Гібсана. Тэатр юнага гледача Рэспублікі Беларусь
НЕВЯСЁЛЫЯ РАЗМОВЫ НАПРЫКАНЦЫ ЛЕТА
ПАЎЛІНКУ ГВАЛЦІЦЬ ДОН ЖУАН? Напярэдадні тэатральнага сезона 1994-1995 гг.
ТЭАТР КРАІНЫ, ЯКАЯ ВЯРТАЕЦЦА Ў СУСВЕТНУЮ СУПОЛЬНАСЦЬ. Тэатральнае жыццё Беларусі ў 1992-1994 гг.
СПРАВА КАРПЕНКІ І ДУДАРАВА ЖЫВЕ І ΠΕΡΑΜΑΓΑΕ! Фестываль майстроў драматычнай сцэны «Маладзечанская сакавіца-95»
ФУНКЦЫІ ХОРУ: ВОПЫТ ПРАКТЫЧНАГА АСЭНСАВАННЯ Ў БЕЛАРУСКІМ ТЭАТРЫ
Даклад на III Міжнародным сімпозіуме па антычнай грэцкай драме. Аграс, Рэспубліка Кіпр. Верасень 1994 г.
АЛЬТЭРНАТЫВА РАСІЙСКАЙ ТЭАТРАЛЬНАЙ ЭКСПАНСІІ
«Як пасварыліся Іван Іванавіч з Іванам Нічыпаравічам» паводле М. Гогаля. «Альфа-тэатр»
ДУЛІНА. НА ЖАЛЬ, НЕ Ў КІШЭНІ
«Пане Каханку» А. Курэйчыка. Нацыянальны акадэмічны драматычны тэатр імя М. Горкага
ТЭАТРАЛЬНАЯ ПЛАНЕТА РАМАНА ПАДАЛЯКІ
«Востраў Сахалін» паводле А. Чэхава. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ДЫПЛОМНЫ СПЕКТАКЛЬ НА ЦУКЕРКАВАЙ ФАБРЫЦЫ
«Трышчан і Іжота» С. Кавалёва. Вучэбны тэатр Беларускай дзяржаўнай акадэміі мастацтваў
У СЁННЯ ПРАЗ УЧОРА
«Загадкавы візіт» Ф. Дзюрэнмата. Нацыянальны акадэмічны драматычны тэатр імя М. Горкага
НІ ЧЭХАВЫМІ, НІ КУПАЛАМІ ЯНЫ НЕ СТАНУЦЬ. Да палемікі пра гэтак званую «русскоязычную» беларускую культуру
АБНОЎЛЕНАЯ «ПАЎЛІНКА» Ў ПЕРАБУДАВАНЫМ ТЭАТРЫ
«Паўлінка» Янкі Купалы (абноўлены спектакль). Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
«ДЗЯДОЎ» ПРАЧЫТАЛІ ПА-БЕЛАРУСКУ
«Дзяды» паводле А. Міцкевіча. Беларускі незалежны «Тэатр Ч»
«ЭКЗЕКУТАР» АДКРЫЎ ПРАФАНАЦЫЮ
«Экзекутар» А. Дударава. Нацыянальны акадэмічны драматычны тэатр імя М. Горкага
МАКАЁНАК СТАЎ КЛАСІКАМ
«Аракул?..» паводле п'есы «Зацюканы апостал» А. Макаёнка. Нацыянальны акадэмічны драматычны тэатр імя М. Горкага
КАЛЯ ТЭАТРАЛЬНАГА ПАД'ЕЗДА. Тэатральны сезон 2013-2014 гг.
ГІМН СТРАЧАНАЙ ЛІТВЕ.
«Пан Тадэвуш» паводле А. Міцкевіча. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ДОН ЖУАН – НЕ АСТАП БЭНДЭР
«Дон Жуан» Ж. Б. Мальера. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
«ПАЎЛІНЦЫ» БРАВА!!! Да 70-годдзя спектакля «Паўлінка» Янкі Купалы ў Нацыянальным акадэмічным тэатры імя Янкі Купалы
АД НЕЛЮБОВІ — ДА АПАКАЛІПСІСА
«Чайка» А. Чэхава Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ЦІ ВАРТА ІСЦІ ВУЧЫЦЦА НА АКЦЁРА? З нагоды выпуску акцёрскага аддзялення Беларускай дзяржаўнай акадэміі мастацтваў
«ДЗВЕ ДУШЫ» ЯК ПАРАД БЕЛАРУСКАЙ НЕЎМІРУЧАСЦІ
«Дзве душы» паводле М. Гарэцкага. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ВІТАЛЬ КРАЎЧАНКА: НОВАЕ ІМЯ Ў БЕЛАРУСКАЙ РЭЖЫСУРЫ
«Браты і Ліза» А. Казанцава. Магілёўскі абласны драматычны тэатр
ЧЫМ АДКАЗАЦЬ НА ПАДАТКАРАБАВАННЕ?
«Школа падаткаплацельшчыкаў» Л. Вернэя і Ж. Бэра. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
«МЕТАД»: ГОМЕЛЬСКІ ТЭАТР ПАСТАВІЎ СПЕКТАКЛЬ, ДЗЕЛЯ ЯКОГА ВАРТА З'ЕЗДЗІЦЬ У ГОМЕЛЬ
«Метад» Ж. Гальсерана. Гомельскі гарадскі маладзёжны тэатр
ТЭАТРАЛЬНЫ РЭЖЫСЁР З ЗАРОБКАМ ПРЫБІРАЛЬШЧЫЦЫ
У ЯКУЮ БЕЛАРУСЬ ПРЫЕХАЎ «РЭВІЗОР»?
«Рэвізор» М. Гогаля. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
УЗРУШЭННЕ, ШОК І ПРАСВЯТЛЕННЕ НА «КУХОННЫМ БАЕВІКУ» ў ГОМЕЛІ
«Каралева прыгажосці» М. Макдонаха. Гомельскі гарадскі маладзёжны тэатр
КАЛІ ТЫ КАТ, ДЫК НАЗАЎСЁДЫ
«Вешальнікі» М. Макдонаха. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ЖЫВЫ ТЭАТР. Другое нараджэнне Гомельскага гарадскога маладзёжнага тэатра
СПАЧУВАННЕ ДЭСПАТУ
«Кароль Лір» У. Шэкспіра. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ЯК МАЛАДЗЕЕ СТАГАДОВЫ ТЭАТР. Сезон маладых рэжысёраў у Нацыянальным акадэмічным тэатры імя Янкі Купалы
АКТУАЛЬНАЯ ПРЭМ'ЕРА: ГОМЕЛЬСКІ «ДЗЯДЗЬКА ВАНЯ» ГАВОРЫЦЬ ПРА ЖАДАННЕ І БОЯЗЬ ПЕРАМЕН
«Дзядзька Ваня» А. Чэхава. Гомельскі гарадскі маладзёжны тэатр
ЛЮДЗІ ТЭАТРА: ТВОРЧЫЯ ПАРТРЭТЫ, НАТАТКІ, ЗАМАЛЁЎКІ
КАЦЯРЫНА ДОЎНАР. Пошук непаўторнага
СЯРГЕЙ ЖУРАВЕЛЬ. В поиске своей темы
ВЕРА КАВАЛЕРАВА. Такое амплуа
ЗІНАІДА КАНАПЕЛЬКА. Узнёслыя зямныя
ЛАРЫСА ЗАЙЦАВА. Театральность и драматизм
ЛЮДМІЛА ЦІМАФЕЕВА. Всегда в поиске
МІХАІЛ ПЯТРОЎ. Блестяще реализовал себя в ТЮЗе
АЛЯКСЕЙ ДУДАРАЎ. Автор и герои делают выбор
ГЕНАДЗЬ ГАРБУК. Народныя характары народнага артыста
ЛІЛІЯ ДАВІДОВІЧ. Заклапочанасць жаночым лёсам
АЛЯКСАНДР ШАРОЎ. Вернасць сабе і прафесіі.
ЗДЗІСЛАЎ СТОМА. Нацэлены на творчасць (Да 75-годдзя з дня нараджэння)
ЗДЗІСЛАЎ СТОМА. Крыніца натхнення жыццё
ЮРЫЙ СТУПАКОЎ. Вера, шчырасць, прастата. (Да 50-годдзя з дня нараджэння)
УЛАДЗІМІР КІН-КАМІНСКІ. Паварот лёсу (Гутарка)
ВОЛЬГА КЛЕБАНОВІЧ. Зорны час актрысы
ІВАН КУШНЯРУК. Як запальваецца зорка маладога купалаўца?
СЛОВЫ НА РАЗВІТАННЕ
БАРЫС ЭРЫН. Рэжысёр, які належаў шэрагу культур
РЫД ТАЛІПАЎ. Тэатральны інтэлектуал і эксперыментатар
ВАЛЕРЫЙ РАЕЎСКІ. Ён быў мяккім дысідэнтам у мастацтве
АНАТОЛЬ САБАЛЕЎСКІ. Найбуйнейшая асоба ў беларускім тэатразнаўстве
СЯРГЕЙ КРАЎЧАНКА. Тэатр быў яго другім «я»
СЯРГЕЙ ЖУРАВЕЛЬ. Бывай, Артыст і Сябра..
РАСЦІСЛАЎ ЯНКОЎСКІ. Ён двойчы выходзіў на трыбуну, каб падтрымаць закон аб дзяржаўнасці беларускай мовы
ГЕНАДЗЬ ГАРБУК. Артыст, якога нельга было не любіць
БАРЫС ЛУЦЭНКА Савецкія цэнзары цкавалі яго
НАЙЛЕПШЫХ СПЕКТАКЛЯЎ БЕЛАРУСІ З 1970-Х ДА НАШЫХ ДЗЁН. Замест пасляслоўя
Паказальнік імёнаў
ФРАГМЕНТ З ПРАДМОВЫ Разгарнуць
Беларускія тэатральныя крытыкі рэдка выдаюць зборнікі сваіх артыкулаў. Магчыма, таму, што ў нашых публікацыях зафіксаваны мінулы тэатральны час, які нібыта ўжо не мае значэння для сённяшняга тэатральнага працэсу. Але ж сучаснае фармуецца ў мінулым, паўстае з традыцыі, якую можна адшукаць, зразумець акурат у зафіксаваным намі мінулым. Зрэшты, гэта адна з місій крытыкаў – захаваць для пераемнікаў, нашчадкаў ідэі і вобразы сцэнічных твораў, якія, адрозна ад твораў іншых відаў мастацтва, маюць вельмі кароткае, імгненнае жыццё. І могуць адно толькі заставацца ў памяці тых, хто іх ствараў ці бачыў. Зрэшты, перадусім на падставе нашых колішніх рэцэнзій, аглядаў, аналітычных артыкулаў, творчых партрэтаў акцёраў, рэжысёраў, сцэнографаў можна напісаць паўнавартасную, аб'ёмную гісторыю нацыянальнай сцэны.
Мне лёс наканаваў жыць у дзве гістарычныя эпохі: савецкую, калі Беларусь знаходзілася ў складзе камуністычнай імперыі – СССР, і эпоху аднаўлення і будаўніцтва беларускай дзяржаўнасці, змагання за дэмакратычнае ўпарадкаванне нашага жыцця. Адпаведна і мой час як тэатразнаўца, гісторыка тэатра і тэатральнага крытыка выразна падзяліўся на час беларускага савецкага тэатра і час тэатра незалежнай Рэспублікі Беларусь.
За савецкім часам беларускі тэатр быў пад жорсткім прэсам камуністычнай ідэалогіі. Ён быў вымушаны падпарадкоўвацца жорсткім патрабаванням ідэалагічнай машыны, якую прыводзіў ў рух аддзел культуры – ЦК КПБ, па сутнасці ж рэтранслятар установак ЦК КПСС. Існавала жорсткая цэнзура. Усе тэатры былі дзяржаўнымі, і яны былі абавязаныя ўдзельнічаць у аглядах, фестывалях, што праводзіліся да розных з'ездаў камуністаў і юбілеяў савецкіх і камуністычных падзей. У тэатральным асяроддзі існавала нават і вызначэнне такіх пастановак – «дацкія спектаклі»...
(канец фрагменту)

ISBN 978-985-7210-75-6.
Кніга вядомага беларускага крытыка і тэатразнаўца Вячаслава Ракіцкага гэта зборнік яго артыкулаў, у якіх занатаваны тэатральны працэс у Беларусі, пра-аналізаваны многія цікавыя мастацкія з'явы, уласцівыя нацыянальнай сцэне на мяжы ХХ і ХХІ стагоддзяў. Складзеныя ў храналагічным парадку рэцэнзіі, праблемныя артыкулы, творчыя партрэты майстроў сцэны даюць уяўленне пра шлях айчыннага тэатра ў найноўшай гісторыі Беларусі — у часы развітання з савецкай эпохай і з яе ідэйна-эстэтычнымі вымярэннямі да пошукаў сваёй нацыянальнай адметнасці, судакранання з еўрапейскім мастацкім кантэкстам пасля вяртання не-залежнасці краіны
ЗМЕСТ Разгарнуць
МАЯ ПАМЯЦЬ ПРА ТЭАТР. Прадмова
ТЭАТРАЛЬНЫ ПРАЦЭС: РЭЦЭНЗІІ, АГЛЯДЫ, БЛОГІ
НА СКРЫЖАВАННІ ЛЁСАЎ І ЭПОХ
«Раскіданае гняздо» Янкі Купалы. Беларускі дзяржаўны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
КАБ СТВАРЫЦЬ КАЗКУ
«Шукай ветру ў полі» У. Ліўшыца. Беларускі рэспубліканскі тэатр юнага гледача імя 50-годдзя камсамола Беларусі
УРОК У НЯДЗЕЛЮ
«Пойдзем у кіно?..» А. Алексіна. Беларускі рэспубліканскі тэатр юнага гледача імя 50-годдзя камсамола Беларусі
НЕПРИМИРИМОСТЬ
«Слон» А. Копкова. Гродненский областной драматический театр
ЯК ЖЫВЕШ, ЧАЛАВЕК?
Гастролі ў Мінску Беларускага дзяржаўнага акадэмічнага тэатра імя Якуба Коласа
ОДАРИТЬ ЖИЗНЬЮ
«Каса маре» И. Друце. Гродненский областной драматический театр
СЕЙБІТ РЭВАЛЮЦЫЙНЫХ ІДЭЙ
«Кастусь Каліноўскі» У. Караткевіча. Беларускі дзяржаўны акадэмічны тэатр імя Якуба Коласа
ЗАЗІРНУЦЬ У ДУШУ ЧАЛАВЕКА
«Гняздо глушца» В. Розава. Дзяржаўны рускі тэатр БССР імя М. Горкага
УДАЛЫЯ ДЭБЮТЫ
«Гняздо глушца» В. Розава. Магілёўскі абласны драматычны тэатр
МОЛАДЗЬ, МАСТАЦТВА. СУЧАСНАСЦЬ
Праблемы творчага росту маладых акцёраў і рэжысёраў
ВАКОЛ КАЗКІ, «Дзіцячы» сезон дарослых» мінскіх тэатраў
ДЭБЮТ ГАЛОЎНАГА РЭЖЫСЁРА
Візіт старой дамы» Ф. Дзюрэнмата. Магілёўскі абласны драматычны тэатр
ГОРЕЧЬ И ОПТИМИЗМ СОВРЕМЕННОЙ ТРАГЕДИИ
«Любовь, джаз и черт» Ю. Грушас. Могилёвский областной драматический театр
ПУТЬ НА СЦЕНУ. Дипломные спектакли в Белорусском государственном театрально-художественном институте
КОЛАСАЎЦЫ СЁННЯ. Гастролі Беларускага дзяржаўнага акадэмічнага тэатра імя Якуба Коласа ў Мінску
А Ў ЗАЛЕ ДЗЕЦІ. Сучасная беларуская драматургія для дзяцей і моладзі
ПРА КАШТОЎНАСЦІ ВЕЧНЫЯ І КАНКРЭТНЫЯ
«Шлях» А. Рэмез. Беларускі дзяржаўны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
НАТАТКІ ПРА ЖАНР
Да праблемы жанравай разнастайнасці сучаснай сцэны
УТВЕРЖДЕНИЕ ИДЕАЛОВ
«Гамлет» У. Шекспира. Государственный русский драматический театр БССР имени М. Горького
І ЗНОЎ НАДЗЕІ. Тэатральны сезон 1983-1984 гг.
СІМФОНІЯ НАРОДНАГА СУМЛЕННЯ
«Знак бяды» паводле В. Быкава. Дзяржаўны рускі драматычны тэатр БССР імя М. Горкага
ДАЧЫНЕННЕ
«Гэтыя незразумелыя старыя людзі» С. Алексіевіч. Дзяржаўны маладзёжны тэатр БССР
ПЕРАМЕННАЯ ВОБЛАЧНАСЦЬ НА ТЭАТРАЛЬНЫМ НЕБАСХІЛЕ. Тэатральны сезон 1986-1987 гг.
АД ПЫТАННЯЎ ДА ПРАБЛЕМ ВЯДУЦЬ КРЫТЫКА РАЗВАГІ НАД СПЕКТАКЛЯМІ ДЗІЦЯЧЫХ ТЭАТРАЎ
ЧАС МАЙСТРОЎ
«Майстры» А. Дударава паводле рамана «Майстар і Маргарыта» М. Булгакава. Дзяржаўны рускі драматычны тэатр БССР імя М. Горкага
ЯКІ БЫЎ ДЗЕНЬ?
«І быў дзень» («Звалка») А. Дударава. Дзяржаўны рускі драматычны тэатр БССР імя М. Горкага
ЦІ ПАТРЭБНЫ НАМ ТЭАТР ГІСТАРЫЧНАЙ ДРАМЫ?
ТЭАТРАЛЬНАЯ АЛЬТЭРНАТЫВА
Рэспубліканскі фестываль тэатраў-студый «Студыйныя каляды»
«ЦУРА!» Тэатр і «тэатральная справа»
ЛЯЛЬКІ СВЕТУ Ў ГОСЦІ ДА НАС. Першы міжнародны фестываль тэатраў лялек у Мінску
POST FACTUM
Адказ на адну публікацыю спадарыні Тамары Гаробчанка ў партыйнай газеце замест рэцэнзії на гастролі Тэатра імя Якуба Коласа ў Мінску і з надзеяй, што палемічнасць аўтара паспрабуюць зразумець таксама коласаўцы
ТУТЭЙШЫЯ ГЛЯДЗЯЦЬ «ТУТЭЙШЫХ»
«Тутэйшыя» Янкі Купалы. Беларускі дзяржаўны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ЦІ ЗНОЙДЗЕМ НОВЫ СЭНС? Тэатральны сезон 1990-1991 гг..
ЗНОЎ БУДЗЕМ ЖЫЦЬ ЦЯПЕР ПА-НОВАМУ? Напярэдадні з'езда Саюза тэатральных дзеячаў Беларусі
ПЕРШЫ КРОК НА «ВОЛЬНАЙ СЦЭНЕ»
«Ку-ку» М. Арахоўскага. Тэатр-лабараторыя нацыянальнай драматургії («Вольная сцэна»)
З ВЕРЫ ПАЎСТАЕ НАРОД
«Звон не малітва» І. Чыгрынава. Беларускі дзяржаўны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
УБАЧЫЛІ. Агляд драматычнага мастацтва Беларусі. Гомель, 1992 г.
МРОЖАК ДЛЯ БЕЛАРУСАЎ – НАЙАКТУАЛЬНЕЙШЫ АЎТАР, або Заўвагі агульнага характару з нагоды аднаго спектакля «Стрып-тыз» С. Мрожка.
Гродзенскі абласны тэатр лялек
ТЭАТР ЦУРАЕЦЦА ГЛЕДАЧА. Фрагмент адной кулуарнай размовы ў дні Другога міжнароднага фестывалю тэатраў лялек, запісанай на стужку дыктафона
МУЖЫК НЕ СТАНЕ ПАНАМ...
«Ідылія» В. Дуніна-Марцінкевіча. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ПРОМНІ НЕЎМІРУЧАЙ ЛЕГЕНДЫ
«Песня пра зубра» паводле М. Гусоўскага. Тэатр юнага гледача Рэспублікі Беларусь
НЕ «ТОНЬШЕ ПИСКА...»! Першы міжнародны фестываль монаспектакляў «Я»
КАЛІ «ЗОРАК» ЗАПАЛЬВАЮЦЬ... Рэспубліканскі фестываль майстроў тэатральнага мастацтва «Маладзечанская сакавіца-94»
ПАВАРОТ СОНЦА НА ВЯСНУ? Радасці і надзеі тэатральнай вясны 1994 года
ЭКСПЕРЫМЕНТ. ПСІХАЛАГІЧНЫ І МАСТАЦКІ
«Стваральніца цуду» У. Гібсана. Тэатр юнага гледача Рэспублікі Беларусь
НЕВЯСЁЛЫЯ РАЗМОВЫ НАПРЫКАНЦЫ ЛЕТА
ПАЎЛІНКУ ГВАЛЦІЦЬ ДОН ЖУАН? Напярэдадні тэатральнага сезона 1994-1995 гг.
ТЭАТР КРАІНЫ, ЯКАЯ ВЯРТАЕЦЦА Ў СУСВЕТНУЮ СУПОЛЬНАСЦЬ. Тэатральнае жыццё Беларусі ў 1992-1994 гг.
СПРАВА КАРПЕНКІ І ДУДАРАВА ЖЫВЕ І ΠΕΡΑΜΑΓΑΕ! Фестываль майстроў драматычнай сцэны «Маладзечанская сакавіца-95»
ФУНКЦЫІ ХОРУ: ВОПЫТ ПРАКТЫЧНАГА АСЭНСАВАННЯ Ў БЕЛАРУСКІМ ТЭАТРЫ
Даклад на III Міжнародным сімпозіуме па антычнай грэцкай драме. Аграс, Рэспубліка Кіпр. Верасень 1994 г.
АЛЬТЭРНАТЫВА РАСІЙСКАЙ ТЭАТРАЛЬНАЙ ЭКСПАНСІІ
«Як пасварыліся Іван Іванавіч з Іванам Нічыпаравічам» паводле М. Гогаля. «Альфа-тэатр»
ДУЛІНА. НА ЖАЛЬ, НЕ Ў КІШЭНІ
«Пане Каханку» А. Курэйчыка. Нацыянальны акадэмічны драматычны тэатр імя М. Горкага
ТЭАТРАЛЬНАЯ ПЛАНЕТА РАМАНА ПАДАЛЯКІ
«Востраў Сахалін» паводле А. Чэхава. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ДЫПЛОМНЫ СПЕКТАКЛЬ НА ЦУКЕРКАВАЙ ФАБРЫЦЫ
«Трышчан і Іжота» С. Кавалёва. Вучэбны тэатр Беларускай дзяржаўнай акадэміі мастацтваў
У СЁННЯ ПРАЗ УЧОРА
«Загадкавы візіт» Ф. Дзюрэнмата. Нацыянальны акадэмічны драматычны тэатр імя М. Горкага
НІ ЧЭХАВЫМІ, НІ КУПАЛАМІ ЯНЫ НЕ СТАНУЦЬ. Да палемікі пра гэтак званую «русскоязычную» беларускую культуру
АБНОЎЛЕНАЯ «ПАЎЛІНКА» Ў ПЕРАБУДАВАНЫМ ТЭАТРЫ
«Паўлінка» Янкі Купалы (абноўлены спектакль). Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
«ДЗЯДОЎ» ПРАЧЫТАЛІ ПА-БЕЛАРУСКУ
«Дзяды» паводле А. Міцкевіча. Беларускі незалежны «Тэатр Ч»
«ЭКЗЕКУТАР» АДКРЫЎ ПРАФАНАЦЫЮ
«Экзекутар» А. Дударава. Нацыянальны акадэмічны драматычны тэатр імя М. Горкага
МАКАЁНАК СТАЎ КЛАСІКАМ
«Аракул?..» паводле п'есы «Зацюканы апостал» А. Макаёнка. Нацыянальны акадэмічны драматычны тэатр імя М. Горкага
КАЛЯ ТЭАТРАЛЬНАГА ПАД'ЕЗДА. Тэатральны сезон 2013-2014 гг.
ГІМН СТРАЧАНАЙ ЛІТВЕ.
«Пан Тадэвуш» паводле А. Міцкевіча. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ДОН ЖУАН – НЕ АСТАП БЭНДЭР
«Дон Жуан» Ж. Б. Мальера. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
«ПАЎЛІНЦЫ» БРАВА!!! Да 70-годдзя спектакля «Паўлінка» Янкі Купалы ў Нацыянальным акадэмічным тэатры імя Янкі Купалы
АД НЕЛЮБОВІ — ДА АПАКАЛІПСІСА
«Чайка» А. Чэхава Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ЦІ ВАРТА ІСЦІ ВУЧЫЦЦА НА АКЦЁРА? З нагоды выпуску акцёрскага аддзялення Беларускай дзяржаўнай акадэміі мастацтваў
«ДЗВЕ ДУШЫ» ЯК ПАРАД БЕЛАРУСКАЙ НЕЎМІРУЧАСЦІ
«Дзве душы» паводле М. Гарэцкага. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ВІТАЛЬ КРАЎЧАНКА: НОВАЕ ІМЯ Ў БЕЛАРУСКАЙ РЭЖЫСУРЫ
«Браты і Ліза» А. Казанцава. Магілёўскі абласны драматычны тэатр
ЧЫМ АДКАЗАЦЬ НА ПАДАТКАРАБАВАННЕ?
«Школа падаткаплацельшчыкаў» Л. Вернэя і Ж. Бэра. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
«МЕТАД»: ГОМЕЛЬСКІ ТЭАТР ПАСТАВІЎ СПЕКТАКЛЬ, ДЗЕЛЯ ЯКОГА ВАРТА З'ЕЗДЗІЦЬ У ГОМЕЛЬ
«Метад» Ж. Гальсерана. Гомельскі гарадскі маладзёжны тэатр
ТЭАТРАЛЬНЫ РЭЖЫСЁР З ЗАРОБКАМ ПРЫБІРАЛЬШЧЫЦЫ
У ЯКУЮ БЕЛАРУСЬ ПРЫЕХАЎ «РЭВІЗОР»?
«Рэвізор» М. Гогаля. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
УЗРУШЭННЕ, ШОК І ПРАСВЯТЛЕННЕ НА «КУХОННЫМ БАЕВІКУ» ў ГОМЕЛІ
«Каралева прыгажосці» М. Макдонаха. Гомельскі гарадскі маладзёжны тэатр
КАЛІ ТЫ КАТ, ДЫК НАЗАЎСЁДЫ
«Вешальнікі» М. Макдонаха. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ЖЫВЫ ТЭАТР. Другое нараджэнне Гомельскага гарадскога маладзёжнага тэатра
СПАЧУВАННЕ ДЭСПАТУ
«Кароль Лір» У. Шэкспіра. Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы
ЯК МАЛАДЗЕЕ СТАГАДОВЫ ТЭАТР. Сезон маладых рэжысёраў у Нацыянальным акадэмічным тэатры імя Янкі Купалы
АКТУАЛЬНАЯ ПРЭМ'ЕРА: ГОМЕЛЬСКІ «ДЗЯДЗЬКА ВАНЯ» ГАВОРЫЦЬ ПРА ЖАДАННЕ І БОЯЗЬ ПЕРАМЕН
«Дзядзька Ваня» А. Чэхава. Гомельскі гарадскі маладзёжны тэатр
ЛЮДЗІ ТЭАТРА: ТВОРЧЫЯ ПАРТРЭТЫ, НАТАТКІ, ЗАМАЛЁЎКІ
КАЦЯРЫНА ДОЎНАР. Пошук непаўторнага
СЯРГЕЙ ЖУРАВЕЛЬ. В поиске своей темы
ВЕРА КАВАЛЕРАВА. Такое амплуа
ЗІНАІДА КАНАПЕЛЬКА. Узнёслыя зямныя
ЛАРЫСА ЗАЙЦАВА. Театральность и драматизм
ЛЮДМІЛА ЦІМАФЕЕВА. Всегда в поиске
МІХАІЛ ПЯТРОЎ. Блестяще реализовал себя в ТЮЗе
АЛЯКСЕЙ ДУДАРАЎ. Автор и герои делают выбор
ГЕНАДЗЬ ГАРБУК. Народныя характары народнага артыста
ЛІЛІЯ ДАВІДОВІЧ. Заклапочанасць жаночым лёсам
АЛЯКСАНДР ШАРОЎ. Вернасць сабе і прафесіі.
ЗДЗІСЛАЎ СТОМА. Нацэлены на творчасць (Да 75-годдзя з дня нараджэння)
ЗДЗІСЛАЎ СТОМА. Крыніца натхнення жыццё
ЮРЫЙ СТУПАКОЎ. Вера, шчырасць, прастата. (Да 50-годдзя з дня нараджэння)
УЛАДЗІМІР КІН-КАМІНСКІ. Паварот лёсу (Гутарка)
ВОЛЬГА КЛЕБАНОВІЧ. Зорны час актрысы
ІВАН КУШНЯРУК. Як запальваецца зорка маладога купалаўца?
СЛОВЫ НА РАЗВІТАННЕ
БАРЫС ЭРЫН. Рэжысёр, які належаў шэрагу культур
РЫД ТАЛІПАЎ. Тэатральны інтэлектуал і эксперыментатар
ВАЛЕРЫЙ РАЕЎСКІ. Ён быў мяккім дысідэнтам у мастацтве
АНАТОЛЬ САБАЛЕЎСКІ. Найбуйнейшая асоба ў беларускім тэатразнаўстве
СЯРГЕЙ КРАЎЧАНКА. Тэатр быў яго другім «я»
СЯРГЕЙ ЖУРАВЕЛЬ. Бывай, Артыст і Сябра..
РАСЦІСЛАЎ ЯНКОЎСКІ. Ён двойчы выходзіў на трыбуну, каб падтрымаць закон аб дзяржаўнасці беларускай мовы
ГЕНАДЗЬ ГАРБУК. Артыст, якога нельга было не любіць
БАРЫС ЛУЦЭНКА Савецкія цэнзары цкавалі яго
НАЙЛЕПШЫХ СПЕКТАКЛЯЎ БЕЛАРУСІ З 1970-Х ДА НАШЫХ ДЗЁН. Замест пасляслоўя
Паказальнік імёнаў
ФРАГМЕНТ З ПРАДМОВЫ Разгарнуць
Беларускія тэатральныя крытыкі рэдка выдаюць зборнікі сваіх артыкулаў. Магчыма, таму, што ў нашых публікацыях зафіксаваны мінулы тэатральны час, які нібыта ўжо не мае значэння для сённяшняга тэатральнага працэсу. Але ж сучаснае фармуецца ў мінулым, паўстае з традыцыі, якую можна адшукаць, зразумець акурат у зафіксаваным намі мінулым. Зрэшты, гэта адна з місій крытыкаў – захаваць для пераемнікаў, нашчадкаў ідэі і вобразы сцэнічных твораў, якія, адрозна ад твораў іншых відаў мастацтва, маюць вельмі кароткае, імгненнае жыццё. І могуць адно толькі заставацца ў памяці тых, хто іх ствараў ці бачыў. Зрэшты, перадусім на падставе нашых колішніх рэцэнзій, аглядаў, аналітычных артыкулаў, творчых партрэтаў акцёраў, рэжысёраў, сцэнографаў можна напісаць паўнавартасную, аб'ёмную гісторыю нацыянальнай сцэны.
Мне лёс наканаваў жыць у дзве гістарычныя эпохі: савецкую, калі Беларусь знаходзілася ў складзе камуністычнай імперыі – СССР, і эпоху аднаўлення і будаўніцтва беларускай дзяржаўнасці, змагання за дэмакратычнае ўпарадкаванне нашага жыцця. Адпаведна і мой час як тэатразнаўца, гісторыка тэатра і тэатральнага крытыка выразна падзяліўся на час беларускага савецкага тэатра і час тэатра незалежнай Рэспублікі Беларусь.
За савецкім часам беларускі тэатр быў пад жорсткім прэсам камуністычнай ідэалогіі. Ён быў вымушаны падпарадкоўвацца жорсткім патрабаванням ідэалагічнай машыны, якую прыводзіў ў рух аддзел культуры – ЦК КПБ, па сутнасці ж рэтранслятар установак ЦК КПСС. Існавала жорсткая цэнзура. Усе тэатры былі дзяржаўнымі, і яны былі абавязаныя ўдзельнічаць у аглядах, фестывалях, што праводзіліся да розных з'ездаў камуністаў і юбілеяў савецкіх і камуністычных падзей. У тэатральным асяроддзі існавала нават і вызначэнне такіх пастановак – «дацкія спектаклі»...
(канец фрагменту)
Loading, please wait...
Please wait. Loading...














